بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک کرد عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رئیس سازمان ملی مهاجرت: باید از آوارگی‌ جدید مردم افغانستان جلوگیری کنیم

  • کد خبر: ۲۰۰۴۴۵
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
رئیس سازمان ملی مهاجرت: باید از آوارگی‌ جدید مردم افغانستان جلوگیری کنیم
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: جلوگیری از آوارگی‌های جدید و حذف عوامل محرک مهاجرت اجباری اتباع افغانستانی» به عنوان هدف جدید و اصلی راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، عبدالله مبینی در نشست سازوکار حمایتی راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی با عنوان «اثبات تاب آوری و چاره جویی» که در ژنو سوئیس برگزار شد، با ارائه نکاتی در رابطه با پناهندگان افغانستانی حاضر در جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: کشور افغانستان در چند دهه اخیر به دلیل مداخلات کشور‌های خارجی و مشکلات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی که همواره بدون تغییر بوده، مبدا اصلی مهاجران اجباری به کشور‌های دیگر بوده است.

وی افزود: در این میان اجرای برنامه بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانستانی به کشور خویش نیز در برهه‌های زمانی مختلف و با توجه به شرایط داخلی افغانستان و کشور‌های میزبان با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است.

رئیس سازمان ملی مهاجرت با بیان اینکه راهبرد بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشور خود در بیانیه پایانی سند راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی در سال ۲۰۱۹ اسلام آباد و ۲۰۲۲ تهران مورد تاکید قرار گرفته بود، اضافه کرد: از این رو پیشنهاد می‌گردد در کنار بازگشت داوطلبانه؛ موضوع «جلوگیری از آوارگی‌های جدید و حذف عوامل محرک مهاجرت اجباری اتباع افغانستانی» به عنوان هدف جدید و اصلی راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این موضوع مستلزم تشکیل دولت فراگیر در جهت بهبود وضعیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی به خصوص ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود شرایط برای تحصیل و اشتغال زنان و دختران است.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: همچنین پس از وقوع زلزله در هرات افغانستان در اکتبر سال جاری، و به دلیل شرایط نامناسب، افراد متاثر از این حادثه، شاهد آوارگی تعداد زیادی از شهروندان افغانستانی و گسیل آن‌ها به ایران بوده ایم.

مبینی خواستار مسئولیت پذیری بیشتر جامعه بین المللی به خصوص کشور‌های کمک دهنده در توسعه زیر ساخت‌های کشور افغانستان با هدف ایجاد ثبات و افزایش تاب آوری اجتماعی شد و تصریح کرد: همچنانکه اشاره شد با توجه به بهبود نسبی شرایط امنیتی در کشور افغانستان ضروری است دو هدف بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پایدار پناهندگان در افغانستان، مد نظر هیات حاکمه این کشور و جامعه بین المللی قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساعدت به کشور‌های میزبان پناهندگان و سیاست‌های ایران برای تداوم میزبانی از پناهندگان افغانستانی پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهد بین المللی خود تلاش کرده تا حد امکان خدمات متناسب را به پناهندگان افغانستانی ارائه کند و در برخی موارد نیز از سهم عادلانه مسئولیت خود فراتر رفته است.

رئیس سازمان ملی مهاجرت خاطرنشان کرد: ثبت نام و تحصیل حدود ۷۰۰ هزار دانش آموز افغان صرف نظر از وضعیت حقوقی و اقامتی آنان در مدارس دولتی و بدون تبعیض در کنار دانش آموزان ایرانی، اجرای واکسیناسیون سراسری کووید ۱۹ و واکسیناسیون سایر بیماری‌های واگیر دار، دسترسی به آموزش عالی و تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های ایران، پوشش رایگان بیمه سلامت برای پناهندگان آسیب پذیر، آموزش اتباع افغانستانی از طریق برگزاری دوره‌های سواد آموزی، توانمندسازی مهاجران از طریق آموزش‌های فنی و حرفه ای، بهره مندی از یارانه‌های مستقیم و پنهان و همچنین دسترسی به فرصت‌های شغلی در ایران؛ بخشی از خدمات ارائه شده است.

مبینی اظهار کرد: این اقدامات در شرایطی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه غیر قانونی آمریکا مواجه بوده است.

مبینی تصریح کرد: با این پیش درآمد و نظر به تمامی مشکلاتی که ما در اجرا و تداوم خدمات حمایتی داریم، چند دهه میزبانی، سبب تحمیل هزینه‌های هنگفت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی بر جامعه محلی میزبان شده که نتیجه آن کاهش تاب آوری جامعه میزبان برای پذیرایی تعداد انبوه اتباع افغانستانی است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر میزان کمک‌های جامعه بین المللی به ایران جهت میزبانی از پناهندگان بسیار ناچیز بوده و کمتر از یک درصد هزینه‌های میزبانی را پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران تاکید کرد: مسئولیت اقدامات بشر دوستانه باید به صورت منصفانه و عادلانه تسهیم شود. از این رو درخواست می‌شود جامعه بین المللی سهم منصفانه خود را برای تقسیم بار میزبانی از پناهندگان افغانستانی بر عهده گیرد.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت، مبینی در خاتمه خاطرنشان کرد که حمایت از توسعه زیرساخت‌های آموزشی، معیشتی، بهداشتی و درمانی در ایران باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا مجبور نشویم با اقدامات قهری اجتناب ناپذیری مواجه شویم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->